Frågor om AI- Johan Falk svarar och förklarar

AI FÖR FOLKET

Veckans gäst är Johan Falk, tidigare journalist och lärare, som nu arbetar på Skolverket och är författare till böckerna ”AI och skolan” och ”AI för nybörjare”. Han har varit gäst hos oss tidigare och hade så mycket klokskaper att dela att vi bjöd in honom igen för att fortsätta samtalet. Vi diskuterar AI-teknikens utveckling och dess centrering hos ett fåtal företag i USA, datorchip och dess påverkan, samt energikostnaderna för att träna språkmodeller. Johan delar sina tankar om framtida undervisning, arbetsplatser, och hur vi kan förbereda kommande generationer för en AI-driven värld.

Rabattkod till Johans bok AI för nybörjare: falk24. Besök https://www.nok.se/ för mer information.

 

Översikt av avsnittet

Utveckling och ägande av AI

  • AI-utvecklingen och kontrollen över AI-verktyg är koncentrerad till ett fåtal företag i USA, främst unga vita män i San Francisco, vilket påverkar globala beslut om AI.
  • Europa ligger efter i AI-utveckling men har potential att komma ikapp, särskilt inom AI-användning i offentlig sektor. Det kommande AI-regelverket i EU kan både dämpa innovation och agera som föregångare för andra länder.

 

Datorchips och energiförbrukning

  • Tillgången till avancerade datorchip är kritisk för AI-utveckling. De bästa chipen tillverkas av Nvidia och Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, med en komplex och sårbar leveranskedja.
  • AI-träning kräver enorm energi, till exempel motsvarande ett halvt kärnkraftverk för att träna vissa modeller. Drift av AI är mindre energikrävande men påverkas av den stora användarbasen.

 

Geopolitik och etik

  • AI påverkar geopolitik och etik, särskilt med USA:s exportrestriktioner mot Kina och den enorma energikostnaden för AI-utveckling.
  • AI har potential att förändra arbetsmarknaden och samhället brett. Effekterna är svåra att förutsäga, särskilt de indirekta konsekvenserna när AI integreras i olika sektorer.

 

Framtidens skola

  • Utbildningssystemet står inför utmaningen att förbereda elever för en AI-påverkad framtid. AI kan bidra till mer individualiserad undervisning men det är svårt att förutse alla förändringar.
  • Skolan måste fokusera på grundläggande färdigheter och socialt/emotionellt lärande, samtidigt som den anpassar sig till tekniska förändringar.

 

AI och arbetsmarknaden

  • Uttrycket ”AI kommer inte att ta ditt jobb, men en människa som använder AI kommer att göra det” ifrågasätts. AI har redan ersatt jobb och påverkar olika branscher och yrken på olika sätt.
    Rika länder och höginkomsttagare påverkas mest av AI-automatisering, vilket förändrar arbetsmarknadsdynamiken.

 

Poddavsnittet understryker behovet av bredare förståelse och förberedelse för AI:s effekter på samhället.

Översikten är transkriberad med Deepgram och sedan sammanfattad med ChatGPT.

 

För dig som vill lära dig mer så har FolkEtt två utbildningar: AI 💛 HR och Kom igång med Generativ AI – digital utbildning